Tuesday, October 21, 2008

بحب


بحب...

بحب اللون الأزرق – مش عشان هو لون مشترك دايما فى لوحات الموزايك : ) – لكن عشان فعلا باتعايش معاه فى كل أحوالى. زعلانة يبقى أزرق غامق ، رايقة و هادية يبقى أزرق سماوى مجنونة يبقى أزرق زهرى منور!

بحب الجينز اليوزد و الباجى من زمان قوى من قبل ما يبقى موضة. و لسه بحبه مع انها مش حاجة مناسبة أبدا فى الأوساط المتدينة – أو بمعنى أصح الصورة المرسومة للشخص المتدين. مش عارفة هو أنا اللى نص متدينة و لا هما اللى مزودينها.

بمناسبة الأوساط المتدينة – بحب الإسلام أكتر مما يتصور الناس. الإسلام بجد - مش اللى سيطر عليه مجموعات من الناس و افتكروا انهم ملكوا الدين و بعدين بدأوا يعادوا بعض و يشتموا بعض و يكفروا بعض عشان السلطة و الزعامة جوه البلد و براها .

بس بحب مصر كمان قوى. و دى حاجة كان ممكن أبقى مكسوفة أقولها زمان. أصل الموضة السب فى البلد اليومين دول. الحقيقة انه اللى يسمع الأخبار صعب يقول انه بيحب البلد. و أنا من أول الناس اللى دايما يتريقوا على حاجات فى المصريين. بس أنا اكتشفت من كام سنة ان أنا فعلا بحبها. و شايفة فى ناسها حاجات أحسن من البلاوى اللى بتطلع منهم. و مبسوطة انى هنا مش فى أى مكان تانى.

لكن بحبها من غير تعصب. و من غير وهم انها أحلى مكان فى الكون و المصريين أحسن ناس. هى أحلى مكان بالنسبة لى و فيها ميزات و عيوب زى أى مكان تانى. و أنا أكيد عاوزاها تبقى أحسن.

أنا حبيت أقول الكلمتين دول فى أول المدونة عشان كان نفسى أصلا أسميها حاجة عن مصر لولا انى ناوية أكتب فيها عن حاجات كتير. و عشان مش معنى انى متدينة انى أشتم فى البلد و أكرهها.

و الكلمتين دول اللى قالهم منير – بغض النظر عن انهم كانوا بمناسبة تمثيلية الانتخابات – بيعجبونى

يا حبيبتى يا أم الدنيا يا أغلى الأوطان
مين ده اللى يقدر يوصل بيكى لبر أمان
و يعدى بيكى على بكرة غير الشجعان

و أنا بقى مستنية بكرة ده و هحاول أبقى من الشجعان...

4 comments:

اسيوط الان said...

بجد انت فاهمة نفسك جدا

بدون مجاملة والله

وعاوز أؤكد لك أن الكثرين ينتظرون " بكره "

اسيوط الان said...
This comment has been removed by the author.
Mosaic Girl said...

شكرا بجد يا أسامة على التعليق

هو أنا لو مش فاهمة نفسى بعد كل السنين دى تبقى كارثة..أصل أنا ساعات بحس انى بعيش جوه نفسى زيادة عن اللزوم

ربنا يبشرك بالخير - كويس ان فى ناس مستنيين برده بس ربنا يسهل و الموضوع ما يطولش قوى : )

شكرا تانى على الكلام المشجع

مصري said...

برافو عليكي